banden testen

Wil je iets weten? Vraag het hier.
Plaats reactie
vato
Site Admin
Berichten: 371
Lid geworden op: 23-08-2011 23:02

banden testen

Bericht door vato » 28-08-2011 15:19

Banden test

Super-sportbanden
Pirelli Diablo
Bruno Bonhuil was bijzonder opgetogen over de prestaties van dit nagelnieuwe Italiaanse rubber: “De band schenkt de hele tijd bergen vertrouwen en kon eigenlijk op geen enkele fout betrapt worden. Zowel grip als stuurgedrag zijn uitmuntend. Wel heeft hij behoorlijk wat tijd nodig om op temperatuur te komen, wat anderzijds dan wel de levensduur ten goede zou kunnen komen.” (((In overleg met onze klant "Lie", wordt dit dus 'de band heeft een korte opwarmtijd')))
Een foutloos rapport, met andere woorden, wat van de Pirelli Diablo het rubber bij uitstek maakt voor wie zich ook al eens wil uitleven op circuit.

Michelin Pilot Sport
Het staat als een paal boven water dat deze Michelin ontwikkel zijn met de Noord-Europese markt voor ogen, waar het m.a.w. al eens durft te regenen…. De grip op nat wegdek is namelijk uitmuntend. Het achterwiel spint nooit door, zelfs niet bij accelereren doorheen de diepste waterplassen. Ook op droog wegdek weet de achterband goed weg met de paarden. Het insturen verloopt vlot, maar de band vertoont wel de neiging om een iets wijder traject aan te nemen, dan hetgeen je voor ogen had. Niets om je zorgen over te maken, temeer daar je op hellingshoek gerust in de ankers kan zonder dat de motor van de wijs wordt gebracht.

Dunlop D208
De Dunlop D208 weet de bronzen medaille binnen te rijven, hoofdzakelijk dankzij de homogeniteit van de band: zeer goede grip op het droge, sterk onder acceleratie en voldoende comfortabel. Op nat wegdek daarentegen kan hij niet tippen aan de twee koplopers. De voorband zorgt weliswaar voor een zeer licht sturende voorpartij, in die mate zelfs dat de motor meer hellingshoek aanneemt dan je als piloot voor ogen had. Wendbaarheid troef dus, maar bijna te veel van het goede. Deze veder lichte sturen vraagt enige gewenning, maar van enige onveiligheid is geen sprake.

Bridgestone BT 010
De BT grijpt nét naast een podiumplaats. Bruno beoordeelde de band als volgt: “Een goede sportband, maar meer ook niet.”De BT 010 werd voorgesteld in 1999 en begint stilaan op leeftijd te komen, maar in het tweede semester van dit jaar zal hij de fakkel doorgeven aan zijn opvolger: BT 012. Het ronde profiel zorgt er enerzijds voor dat de band minder snel stuurt, maar langs de andere kant schenkt hij wel heel veel vertrouwen. Niet super wendbaar dus, maar- in tegenstelling tot de D208- neemt de hellingshoek wel lineair met de fysieke input van de piloot toe. En dat kan je voor straatgebruik best als een pluspunt bekijken.

Metzeler M1 Sportec
De Metzeler Sportec M1 is een band met twee gezichten. In droge omstandigheden biedt hij alle grip waar je van kan dromen, maar wanneer het er nat bijligt, krijg je te kampen met tractieproblemen bij acceleratie terwijl bij het remmen de achterkant aan het kwispelen slaat. Verder filtert de Metzeler niet zo voorbeeldig oneffenheden weg, met voelbare trillingen in het stuur als gevolg. “Wat het stuurgedrag betreft, vertoont de band nog ‘aan te schepen’, zeker wanneer je hierbij nog in de remmen gaat,”aldus Bonhuil. Niet echt een voorbeeldig stuurgedrag met andere woorden, maar wel dienen we hier de kanttekening te maken dat de band vooral met het oog op een optimale stabiliteit werd ontwikkeld, een criterium dat niet in de eindbeoordeling werd opgenomen.

Continental Conti Force Max
Na het beëindigen van de testsessie met de Conti’s had Bruno het onmiddellijk over het rigide karkas van de band, iets wat vooral tot uiting kwam op de kasseistrook. Oneffenheden worden slecht geabsorbeerd, met veel trillingen in het stuur tot gevolg. Hoewel de band zeker niet slecht presteert, vind je er als piloot moeilijk vertrouwen in doordat de stugge constructie slechts weinig informatie doorspeelt. Bij het uitkomen van de bocht tenslotte, slaagde onze testpiloot van dienst erin om de Yamaha een flinke stap opzij te laten zetten. We spreken hier wel over extreme omstandigheden, maar enige reserve en voorzichtigheid kan nooit kwaad.

Grip Stuurkwaliteit Remgedrag
Type band op droge
ondergrond op natte
ondergrond bij
acceleratie bij
insturen bochten
combinaties stuurprecisie rechtdoor op
hellingshoek comfort eindbeoordelingn
Pirelli Diablo 8 8 9 8 8 8 8 8 8 8,11
Michelin Pilot Sport 7,5 8 8 7 7,5 7,5 8 8 8 7,72
Dunlop D208 8 6,5 7 7 7 7 8,5 8,5 7 7,38
Bridgestone BT 010 7 7 6,5 7 7 7 8 6,5 7 7
Metzeler M1 Sportec 8 7 8 6 6,5 6 8 7 6 6,94
Continental Conti Force Max 6,5 7 7 7 7 7 7 7 6 6,83



Sport-toerbanden
Michelin Pilot Road
“Deze banden geven me zin om de clown uit te hangen,”deelt Bonhuil ons breedgrijnzend mee. Zijn gezicht spreekt boekdelen, hij heeft duidelijk veel vertrouwen in de band. Begrijp ons niet verkeerd, we beoordeelden deze sport-toerbanden niet vanuit zuiver sportief oogpunt, maar aangezien er altijd voldoende grip voorhanden is (zelfs in kletsnatte bochten) en ook het stuurgedrag met de Michelins lichter wordt, bleek het voor een snelle jongen als Bruno moeilijk om niet als een gek aan het gas te gaan hangen. Ook qua comfort scoorde de Pilot Road het hoogst.

Pirelli dragon GTS
De Pirelli Dragon GTS staat garant voor uitmuntende prestaties, en vooral het vertrouwenwekkend gedrag op doorweekt wegdek verdient een zeer positieve vermelding, want het is met deze rubbers dat het fenomeen aquaplaning zich het minst laat voelen. Op het droge doe je het aanvankelijk best even rustig aan want de band heeft tamelijk wat tijd nodig om op temperatuur te komen. Zo stond de voorband na de test het minst warm van alle hier verzamelde rubbers. Het stuurgedrag is echter zeer gezond en perfect neutraal, de motor gaat mooi daarheen waar je kijkt. Ideaal voor een ontspannen rit met andere woorden.

Metzeler MEZ4
Zonder op één vlak echt uit ‘de band’ te springen, toont de Metzeler MEZ4 zich zeer homogeen onder alle omstandigheden. Op nat wegdek staat hij garant voor een behouden thuiskomst, met steeds voldoende grip. Het stuurgedrag is op zijn beurt vertrouwenwekkend, zinder een nadrukkelijk voelbaar instuurmoment. Het veranderen van richting verloopt evenmin zwaar, waardoor de Honda mooi het hem opgelegde traject volgt. Enkel de dempende werking kon beter en is het gevolg van een stug karkas die echter geen afbreuk doet aan de dynamische kwaliteiten van het rubber.

Bridgestone BT 020
De Bridgestone BT 020 heeft heel wat kwaliteiten die hem een hogere notering hadden kunnen opleveren. Wat de grip betreft is het rapport over de hele lijn positief. Ook in het nat staat de Bridgestone zijn mannetje, al kan hij nét niet tippen aan de prestaties van de Pilot Road en de Dragon GTS. Het enige wat een beetje ontgoochelde aan, vooral bij het insturen waarbij de motor helemaal op z’n eentje de bocht lijkt te willen nemen. Dat stoort de Belgische rijder blijkbaar weinig, gezien de bijval die dit bandentype bij het gros van de motorrijders geniet.

Continental Conti Force
In tegenstelling tot wat Continental op de markt der vierwielers betekent, hoort het niet bij de grootste jongens in de sector der motorbanden. Tijdens de test hebben de Conti’s ons nooit verrast, noch in positieve, noch in negatieve zin. Alhoewel: de manier waarop de band weg wist met de geleverde paardenkrachten was werkelijk uitstekend. Wel zorgen ook deze banden voor een lichter aanvoelen, net zoals de Bridgestone’s maar dan minder uitgesproken. In mindere mate lijkt ook hier de voorpartij op eigen houtje het insturen te bepalen, wat niet gevaarlijk is maar wel enige gewenning vraagt.

Dunlop D220
De Dunlop D220 is een nagelnieuwe band. Hoewel we ze vonden in de courante maat waarmee de VFR geschoeid is, betreft het eigenlijk een set specifieke, eerst-montagebanden voor de Yamaha XJR 1300. Een universele D220 voor de vervangmarkt bestaat vooralsnog niet. Daarom moeten de testresultaten met een flinke dosis reserve benaderd worden. Enkel de grip op nat wegdek liet te wensen over, maar verder liet de band een homogeen weggedrag optekenen.

Grip Stuurkwaliteit Remgedrag
Type band op droge
ondergrond op natte
ondergrond bij
acceleratie bij
insturen bochten
combinaties stuurprecisie rechtdoor op
hellingshoek comfort eindbeoordelingn
Michelin Pilot road 8 8 8,5 8 8 8 7,5 7,5 8 7,94
Pirelli Dragon GTS 7,5 8,5 7,5 7,5 7,5 7 7 7 7,5 7,44
Metzeler MEZ4 7 7,5 6,5 7 7,5 7 7 7 6 6,94
Bridgestone BT 020 7 7,5 7 5,5 5,5 5,5 7,5 7 7 6,61
Continental Conti Force 7 6 7,5 6,5 6 6,5 6 7 6 6,5
Dunlop D220 7 4 7 7 6 6 7 7 5,5 6,27



Toerbanden-diagonaal
Dunlop GT 501
Mocht er in ons land een CB 500- Cup bestaan, je zou met deze Dunlops om de velgen meteen aan de start kunnen verschijnen. De hoeveelheid grip is in alle omstandigheden erg groot, doorspinnen is er nooit bij en je kan de CB zonder verpinken ‘op zijn oor’ leggen. Zowel het karkas als de compound boezemen vertrouwen in en ook remmen op hellingshoek brengt de motor niet van de wijs. Kortom, een onberispelijk presenterende band.

Michelin Macadam 50
De Michelin Macadam eindigt op een gedeelde eerste plats met de Dunlop GT 501. De prestaties zijn dan ook van dezelfde hoge niveau. Ondanks een sterke gelijkenis in stuurgedrag en aanvoelen zijn de punten toch niet op dezelfde manier verdeeld. Qua grip op nat wegdek moet de Michelin nipt de duimen leggen voor de Dunlop, maar in ruil daarvoor biedt hij wel een merkbaar hoger comfort.

Pirelli Sport Demon
Pirelli bewijst met de Sport demon dat ook een goedkope garant kan staan voor uitmuntende prestaties. Een echte aanrader voor doorrijdende waterratten, want zelfs aan 76 km/u sneed de Sport Demon foutloos door de 3 mm dikke waterlaag van onze teststrook, zonder dat er sprake was van enige aquaplaning. Verder is het stuurgedrag neutraal (en dus gezond), de band volgt zonder tegenstribbelen de commando’s van de piloot.

Bridgestone BT 45
Ook de Bridgestone BT 45 is een zeer aanbevelenswaardige band. Zeer veel grip, zowel op droog als op nat wegdek, een karkas dat voldoende rigide is om vertrouwen in te boezemen en – net als de Pirelli’s trouwens – een meer dan behoorlijk comfort. Enkel de té grote wendbaarheid die de band aan de CB meegeeft kost ‘m een hogere notering. Met de BT 45 om de velgen stuurde de CB het lichts, het snelst, maar niet langer neutraal. We merkten een nadrukkelijk overstuurd karakter (te snel aan de binnenkant van de bocht), wat trouwens geapprecieerd zal worden door sportieve rijders. Wij gaan er echter van uit dat de doorsnee eigenaar van een middenklasser een neutraal stuurgedrag prefereert, vandaar deze 4de plaats.

Metzeler ME 330/ME 550
Op nat wegdek slaagde Bruno Bonhuil erin om de limiet van de grip van zowel de voor- als achterband te overschrijden, maar bij voluit accelereren gaf het rubber dan weer geen krimp. Door hun bolle loopvlak vragen de banden geen gewenningsperiode. Het insturen verloopt makkelijk, maar als het echt hard om hard gaat, mist de band een beetje precisie. Ook bij het overgooien werk door Bruno behoorlijk wat inertie waargenomen.

Continental Avenue
Absoluut niet mals was Bruno Bonhuil voor de Continental Avenue. Zowel qua grip als qua stuurgedrag wist de band hem niet te overtuigen. “Op droog wegdek durfde de achterband al eens een stap opzij zetten en in het nat is het helemaal op eieren rijden,”aldus de wereldkampioen. Ook het insturen verliep licht problematisch: ‘de band voelt onzeker aan en het aanhouden van de gekozen lijn is niet meteen vanzelfsprekend.”Comfort en grip bij het remmen zijn wel goed.

Grip Stuurkwaliteit Remgedrag
Type band op droge
ondergrond op natte
ondergrond bij
acceleratie bij
insturen bochten
combinaties stuurprecisie rechtdoor op
hellingshoek comfort eindbeoordelingn
Dunlop GT 501 8 8 8 8 7 7 8 8 6 7,55
Michelin Macadam 50 8 7 8 8 7 7 8 8 7 7,55
Pirelli Sport Demon 6,5 8 7 7 7 7 7 7 7 7,05
Bridgestone BT 45 6 7 7 7 7 7 6 6 7 6,66
Metzeler ME 330/ ME 550 6 6 7 7 6 7 6 6 6 6,33
Continental Avenue 5 6 5 5 5 5 7 7 7 5,77
rij nooit harder dan je bescherm engel kan vliegen

nohairrobbie
Site Admin
Berichten: 76
Lid geworden op: 23-08-2011 20:05

Bericht door nohairrobbie » 29-08-2011 09:44

Die Pirelli's zijn al jaaaaaaaren de beste, alleen jammergenoeg ook de duurste, toch? Wat kost een setje voor de 9? Ik kwam hier op: http://www.google.nl/#q=pirelli+diablo& ... 00&bih=635
Hier zie ik een aantal verschillende Diablo's, welke werden er getest?
Life's a highway.....Ride It fast!!!

nohairrobbie
Site Admin
Berichten: 76
Lid geworden op: 23-08-2011 20:05

Bericht door nohairrobbie » 30-08-2011 12:32

Ik was nog ff op zoek maar dit is toch niet duur?

http://www.kalsbeekmotoren.nl/products/ ... 0-55-ZR17/

En een testrapportje:

http://motornet.demotorsite.be/accessoi ... relli.html

Toch maar een setje Pirelli's proberen volgende keer :D :D
Life's a highway.....Ride It fast!!!

vato
Site Admin
Berichten: 371
Lid geworden op: 23-08-2011 23:02

Bericht door vato » 30-08-2011 17:33

nohairrobbie schreef:Ik was nog ff op zoek maar dit is toch niet duur?

http://www.kalsbeekmotoren.nl/products/ ... 0-55-ZR17/

En een testrapportje:

http://motornet.demotorsite.be/accessoi ... relli.html

Toch maar een setje Pirelli's proberen volgende keer :D :D
maar dan moeten ze nog gemonteerd worden :roll: :roll: :roll: dus weer duurder.
vraag het is bij N-H motoren in assedelft
rij nooit harder dan je bescherm engel kan vliegen

nohairrobbie
Site Admin
Berichten: 76
Lid geworden op: 23-08-2011 20:05

Bericht door nohairrobbie » 30-08-2011 19:46

Ik denk toch maar dat ik een setje koop bij een zaak waar ik ze ook kan laten monteren, dan maar wat meer geld betalen :lol: :lol:
Life's a highway.....Ride It fast!!!

vato
Site Admin
Berichten: 371
Lid geworden op: 23-08-2011 23:02

Bericht door vato » 31-08-2011 21:53

nohairrobbie schreef:Ik denk toch maar dat ik een setje koop bij een zaak waar ik ze ook kan laten monteren, dan maar wat meer geld betalen :lol: :lol:
in assendelft kan je gewoon met je bike aan komen rijden
rij nooit harder dan je bescherm engel kan vliegen

nohairrobbie
Site Admin
Berichten: 76
Lid geworden op: 23-08-2011 20:05

Bericht door nohairrobbie » 01-09-2011 15:18

Als ik er aan toe ben zal ik wel ff langstuffen.
Life's a highway.....Ride It fast!!!

vato
Site Admin
Berichten: 371
Lid geworden op: 23-08-2011 23:02

Bericht door vato » 01-09-2011 17:49

kijk anders ff op mp daar staat hij ook met zn prijzen erbij.
rij nooit harder dan je bescherm engel kan vliegen

nohairrobbie
Site Admin
Berichten: 76
Lid geworden op: 23-08-2011 20:05

Bericht door nohairrobbie » 01-09-2011 20:07

vato schreef:kijk anders ff op mp daar staat hij ook met zn prijzen erbij.
Ik heb ff op z'n site gekeken, ziet er goed uit. Wat heb jij laten doen bij hem?
Life's a highway.....Ride It fast!!!

vato
Site Admin
Berichten: 371
Lid geworden op: 23-08-2011 23:02

Bericht door vato » 03-09-2011 21:49

mn banden
rij nooit harder dan je bescherm engel kan vliegen

Plaats reactie