Deel I: Ontsteking
1) Heb je een vonk?
Ja, bougie vonkt, maar motor start niet.
Mogelijke oplossingen:
Controleer ontstekingstijdstip;
Controleer of vervang de condensator, want misschien lekt deze. Soms is dan de vonk niet krachtig genoeg;
(Indicatie: als bij contactpunten er veel vonk is tussen de punten is er veel minder of geen vonk aan de bougie: condesator vervangen);
Electrodenafstand bougie te groot. Kan bij oldtimers een probleem zijn;
Bij electronische ontsteking kan de gever (magneetje) of ontvangen (spoel) verkeerd om gemonteerd zijn;
Accu defect of leeg.
Indien dit geen oplossing biedt, controleer dan de benzinetoevoer.
2) Géén vonk!
Mogelijke oplossingen:
Ontstekingsspoel doorgeslagen;
Bobine defect of aansluitingen geoxideerd;
Condensator defect;
Contactpunten versleten: het fiber nokje is afgesleten waardoor de punten onvoldoende lichten (meestal 0,4mm);
De contactpunten zijn te ver ingebrand;
Magneten van het vliegwiel verslapt;
Bougiekabel geoxideerd aan kant ontsteking (bobine), of aan kant bougiedop;
Bougiedop defect;
Bougie defect;
Electrodenafstand bougie niet juist;
Verkeerde electrische aansluitingen;
Contactslot defect;
Dodemans knop defect;
Schakelaar jiffy defect;
Aarde aansluitingen slecht/onvoldoende;
Accu defect, aansluitingen accu geoxideerd.
Deel II: Benzinetoevoer
3) Motor start niet
De bougie vonkt, alle mogelijke oplossingen in de ontsteking zijn langsgelopen.
Mogelijke oplossingen:
Benzine
Oude benzine in de tank. Te lang gestaan.
Tank
Onderin de tank zit 'prut', vervuiling, roestdeeltjes, waardoor er geen benzine in de carburateur komt;
Ontluchting van de tankdop verstopt;
Filter benzinekraan verstopt.
Carburateur
In de carburateur/vlotterbak is water gekomen. In de vlotterbak zie je zo'n druppel water als een soort lens onder de benzine dobberen. Vlotterbak leeggooien;
Oude benzine in de carburateur is gaan 'uitgommen' en heeft sproeiers verstopt. Eerst indicatie: dikke groene drap in de vlotterbak;
Sproeiers in de carburateur verstopt.
Schoonmaken:
a) doorblazen met perslucht (nooit met scherpe voorwerpen klooien),
b) óf ultrasoon reinigen,
c) óf in diesel laten weken. Remmenreiniger wordt ook wel gebruikt.
Benzine niveau te hoog/ te laag door defecte of lekke vlotter.
Vlotter sluit de bezine toevoer niet af door niet goed passende sluitnaald waardoor de motor verzuipt.
Zuigt 'valse lucht' aan. Spruitstuk(rubber?) en aansluitingen controleren. Pakking vervangen.
Checklist startproblemen
-
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 24-08-2011 18:28
Checklist startproblemen
zx10r (verkocht)
zed 650 bj 78 te koop
zed 900 bj 76 oldskool fighter in opbouw
z1r 1135 cc bigbore 78
zed 650 bj 78 te koop
zed 900 bj 76 oldskool fighter in opbouw
z1r 1135 cc bigbore 78